ETABLERT PÅ MARKEDET OG UTROLIG MANGFOLDIG.
Ja? Hva har forandret seg siden den gang?
ERK: “Canter har etablert seg fast i sin markedsnisje og virkelig utviklet seg godt som produkt. Når det gjelder følelse, utseende, funksjonalitet og ergonomi. Fra introduksjonen av automatgiret, 4×4 eller EcoHybrid, til de moderne og effektive motorene. Helt ned til den utrolige variasjonen av tonnasje, hjulavstand og kabinvarianter. Våre fabrikkpåbygg har eksistert i en årrekke, og vi jobber generelt tett med alle vanlige påbyggsprodusenter. Det er en utrolig byggekloss vi stiller selgerne til rådighet i dag. Dermed kan de gjøre kundene lykkelige, helt individuelt, og det er det det dreier seg om.”
Så nå er Canter virkelig ankommet i Europa?
ERK: “Ja, det vil jeg si. Canter er nå et av de mest pålitelige produktene i Daimlers lastebilserie, bunnsolid, verdt prisen i ordets rette forstand. Kundene drar også nytte av kvaliteten på det store Mercedes-Benz-forhandler- og servicenettverket. De behandles på samme måte som kjøpere av en Actros eller en Atego. Canter har en høy gjenkjøpsrate, det taler for seg selv, ikke sant?”
FUSO MÅ IKKE GJEMME SEG, TVERT IMOT.
Gjelder det også for merket FUSO?
ERK: I utgangspunktet ja, selv om det for meg som markedsføringsperson fortsatt kan være rom for forbedring når det gjelder konkret oppfatning.”
Tror du at dere kunne ha vært bedre kjent i dette landet?
ERK: All respekt for japansk beskjedenhet, men FUSO trenger ikke å gjemme seg, tvert imot. Merket står for mer enn en tredjedel av det totale salgsvolumet til Daimler Truck AG på verdensbasis. FUSO er også hjemmet til kompetansesenteret for alternative teknologier for drivkraftlinjer, og i 2017 var eCanter den første helelektriske lastebilen noensinne. Ingen andre OEM hadde et kjøretøy som dette på den tiden.”
Høres ut som pionerarbeid …
ERK: “Det er det! eCanter var den første elektriske lastebilen som gikk i en liten serier, og nå er vi ved det punktet hvor vi lanserer den som en stor serie. Jeg tror at vi gir et veldig godt tilbud til vår spesielle kundegruppe til akkurat rett tid. De kan stole på sitt kjente merke og samtidig på vår omfattende og velprøvde ekspertise innen den nye teknologien når det kommer til utfordringene som endringen til bærekraftige transportløsninger fører med seg.”
Hva med kundene som ennå ikke kan bytte til elektromobilitet?
ERK: “Selvfølgelig vil vi ikke svikte dem heller, se på den nye Canteren. Dieselen er fortsatt berettiget i visse bruksområder, og den er og vil forbli grunnlaget. Kunnskapene våre har v fått gjennom videre utvikling av våre dieselkjøretøy. Alt det vi kan har vi tatt med. At vi vet hva kundene våre trenger, kommer derfra. Vi kaster det ikke bare bort. Hvorfor? Men vi overfører det til en fremtidsretning. Akkurat som våre kunder bruker sine erfaringer og tilpasser og endrer sine forretninger. Vi er og forblir en pålitelig partner for alle kundene våre.”