Beklager. Vi fant ingenting.
Merket FUSO er en elementær del av Daimler Truck AG og med ni årtier erfaring som internasjonal lastebil- og bussprodusent, kjent langt utover Japans grenser. Nyttekjøretøy med de tre karakteristiske diamantene på grillen utgjør over en tredjedel av Daimler Truck AGs totale salgsvolum.
I år 1932 kalte Mitsubishi Heavy Industries for første gang en av sine tunge nyttekjøretøy, en buss med modellbetegnelsen B46, “Fuso”. Begrepet som forbindes med ære og tradisjon kommer fra det gamle kinesiske ordet Fusang, noe som betegner et hellig tre av evig liv, som vokser på en øy, der hvor solen går opp i øst. Samtidig kan fusang finnes i tidlige japanske skrifter, fortsatt skrevet med kinesiske tegn, som et eldgammelt navn på Japan, uttalt “Fuso” på japansk. Merket FUSO ble født.
“Fuso” ga forøvrig vinneren tre yen i premiepenger, som på den tiden tilsvarte nesten 20 kg ris. Men det var ikke bare han som ble heldig gjennom forslaget: I tiårene som fulgte hadde Mitsubishi Fuso alltid fingeren på pulsen, og i tråd med transportbehovene til den blomstrende økonomien og begynnelsen av reiselivsboomen, kom det stadig på markedet med nye buss- og lastebilmodeller i forskjellige tonnasjer. Kjøretøyene ble svært populære i Japan og de første vellykkede eksportene med Sør-Amerika, og senere nesten i hele verden, gjorde bedriften til en fast institusjon i bilbransjen.
I år 2000 la det tidligere Daimler-Chrysler AG grunnlaget for et sterkt partnerskap i Asia ved å kjøpe en eierandel på 34 % i den japanske bilprodusenten Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Med sin omfattende produktportefølje med lastebiler og busser, og sin enorme presens på de asiatiske nyttekjøretøymarkedene, var Mitsubishi FUSO av stor betydning for den globale vekststrategien til det tyske bilkonsernet.
Lastebil- og bussdivisjonen ble skilt ut fra MMC og fra 2004 var Daimler-Chrysler allerede majoritetseier med 65 % av det nyopprettede Mitsubishi FUSO Truck & Bus Company (MFTBC). I dag har Daimler Truck AG knapt 90 % av andelene, og FUSO hovedsete i japanske Kawasaki er ikke bare det internasjonale kompetansesenteret for utvikling av lette nyttekjøretøy i konsernet, men også det globale utviklingssenteret for nye teknologier for drivkraftlinjer.
På IAA Transportation i Hannover presenterer FUSO Next Generation eCanter for første gang i Europa. De tilbyr 42 varianter som settes sammen av 4 tonnasjer, 6 hjulavstander, 2 førerhustyper og 3 alternative batteripakker. Med en rekkevidde på inntil 200 kilometer, AC og DC ladeteknologi, alternative mekaniske navdrev og fabrikkpåbygg som planflate eller tipper, er den absolutt praktisk og et ekte elektrisk alternativ for nesten alle kundekrav.
FUSO eCanter, den første serieproduserte elektriske lastebilen globalt, har vist seg å være pålitelig. Totalt over fire millioner kilometer, altså mer enn 100 ganger rundt jorden. FUSO feirer denne suksessen og er nok en gang forpliktet til alternative drev: Den neste generasjonen av helelektrisk lett lastebil kommer i år 2023.
Overbevisende sikkerhetsfunksjoner, økt komfort og et attraktivt, moderne design – fra august i år kan den nyeste generasjonen bestilles over det europeiske forhandlernettverket til Mercedes-Benz. For denne serien er nå blant annet Sideguard Assist tilgjengelig, og alle motorer oppfyller nå den høyeste EU-utslippsstandard til norm EURO VI (trinn-E).
FUSO får den største elektriske flåtekontrakten for lastebiler i Daimler Trucks historie. eCanter ble testet praktisk av DB Schenker. Den internasjonale logistikeren bestiller 36 kjøretøy. Et sterkt tegn for bærekraftsstrategien som en utslippsfri levering har på den siste milen, og det banebrytende partnerskapet til begge selskapene.
Etter EU-starten i Berlin er eCanter, som ble produsert i en liten serie, på veiene blant annet i Nederland, Storbritannia og Portugal. Totalt 46 kjøretøy er i vanlig hverdagsbruk hos kunder med forskjellige transportanvendelser. Erfaringene og inntrykkene fra praktisk bruk flyter direkte inn i videreutviklingen av den elektriske, lette lastebilen.
FUSO eCanter er den første helelektriske lastebilen som går i serieproduksjon. I juli ble starten feiret på fabrikken i portugisiske Tramagal. I desember i Berlin ble de første 14 kjøretøyene i Europa levert til de fire store, internasjonale logistikkbedriftene DHL, DB Schenker, Rhenus og Dachser.
FUSO tilbyr planflater eller tippere for sine kompakte, lette lastebiler i forskjellige varianter, direkte fra fabrikken. Utviklet og testet av FUSO, står de for maksimal kvalitet som komplett kjøretøykonsept.
Etter vellykket testkjøring med de første kundene i Portugal kommer E-CELL-varianten også til Tyskland. Byen Stuttgart integrerte tolv lokalt utslippsfrie 6-tonnere i kommunalt arbeid, og et ytterligere kjøretøy brukes av pakkeleverandøren Hermes. Som den første helelektriske lette lastebilen har E-CELL-modellen allerede tilbakelagt mer enn 150 000 kilometer med flåtetester. På IAA i Hannover ser man i samme år prototypen til dagens eCanter.
E-CELL-modellen vil bli presentert i Portugal som en liten serie for en innledende flåtetest. Åtte kunder brukte et år på å få erfaring med den rent batteridrevne 6-tonns lastebilen med kasse og planflate. Testen skal formidle indikasjoner for rekkevidde og praktiske egenskaper til en elektrisk, serieprodusert lastebil.
Som nyheter i porteføljen for det europeiske markedet kan man nå få en 4×4-firehjulsdrift-versjon og EcoHybrid-utførelse på grunnlag av modellen TF. Med det voksende mangfoldet av varianter oppfyller den kompakte, lette lastebilen mer og mer alle kundekrav.
Med TF kommer den neste generasjonen på markedet. Teknologi og utseende er fullstendig revidert. Blant annet er den absolutt påbyggsvennlige rammen, som Canter er kjent for i dag, ny. I tillegg tilbyr FUSO den nå med i egenutvikling realiserte DUONIC®. Den har dermed som første lette lastebil globalt en automatisert dobbelclutch girkasse.
På den internasjonale nyttekjøretøymessen IAA i Hannover stiller FUSO ut et første konseptkjøretøy, en helt batteridrevet Canter. Canter E-CELL får oppmerksomhet, for den er teknisk helt funksjonsdyktig og klar til kjøring.
TD får en motor-oppdatering iht. de nyeste EEV-standardene og alle modeller oppfyller nå EURO-V-normen. 175-HK-varianten er nå utstyrt med BlueTec®-teknologien som er utviklet av Daimler.
Med modellen TD kommer den lette lastebilen endelig på det europeiske markedet. Den har blitt fullstendig redesignet og gir betydelige forbedringer i pålitelighet, funksjonalitet, økonomi, variasjon og fremfor alt når det gjelder sikkerhet og komfort. Romtilbudet i førerhuset er nå like stort som i den tidligere Sprinter. Det er en ny hylle over frontruten og girspaken er nå på dahsbordet. Fri gjennomgang er en nyhet i denne klassen.
Etter at Daimler-Chrysler overtok andeler får FUSO for første gang en sentral, tysk distribusjonsorganisasjon med sete i Stuttgart. Under betegnelsen Canter TB er FE7- og FE8-modellene de første lette lastebilene til merket, som kundene nå kan kjøpe hos utvalgte Mercedes-Benz-forhandlere.
FE7-serien lanseres som et resultat av en ansiktsløftning. Omfattende designendringer, for eksempel på kjølergrillen og lyskasterne, gir et friskt utseende. I tillegg får de en ny motorgenerasjon som oppfyller eksosnormen EURO III som gjelder i Europa. I tillegg er ABS nå standard i de fleste modeller.
Presentasjonen av det første EcoHybrid-konseptkjøretøyet på dette tidlige stadiet markerer begynnelsen på den ekstraordinære og banebrytende forsknings- og utviklingsekspertisen innen alternative drev.
Presist til 30. års jubileet kom den sjette generasjonen til den lette lastebilen. De nye FE5-modellene utmerker seg med aerodynamisk optimerte førerhus med flytende linjer. Med høyytelsesmotorer som den nyutviklede 140 HK sterke sugemotoren med direkte innsprøytning, tilbyr Canter nå drevet med størst slagvolum i sin kjøretøyklasse.
Med mottoet “Today’s new Canter, loaded for the future” presenterte Mitsubishi FUSO modellene FE3 og FE4. Denne neste generasjonen får et helt nytt og moderne designkonsept. For første gang pynter de tre røde Mitsubishi-diamantene fronten.
FUSO Canter for det europeiske markedet produseres nå i Portugal. Den 1. februar går en FE1 som første kjøretøy av båndet på den sentrale europeiske fabrikken i Tramagal.
Sent på 70-tallet vokste markedsandelen i Japan til over 20 prosent. Denne store suksessen kan føres tilbake til innføringen av FE1- og FE2-modellserien i oktober 1978. Nå finnes det, i tillegg til de smale kjøretøyene, også en bred variant med to og tre tonn nyttelast. Litt senere kommer også en komfortabel servostyring til utstyrslisten.
T200-serien får omfattende endringer på alle viktige komponenter. Med første blikk ser man den reviderte fronten til førerhuset. Allerede da kunne den kompakte lette lastebilen brukes med et visst variantmangfold, nemlig T200 er tilgjengelig med forskjellige hjulavstander og planhøyder og nå også som en variant med en nyttelast på tre tonn.
En helt ny modellserie, T90-serien, kommer på markedet. Ikke bare utseendet er endret, men det har også skjedd noe under førerhuset: Alle modeller er nå utstyrt med dynamiske og kraftige motorer (75-HK-diesel eller 90- og 95-HK-bensin). Dermed oppnår Vanter de beste akselerasjons- og hastighetsverdiene i sin klasse. Noe som kjøperne åpenbart liker – markedsandelen i Japan fordoblet seg året etter.
Med T720 presenterte Mitsubishi Nippon Heavy Industries Ltd. sin første lette lastebil. Den kompakte to tonneren med frontstyre gjelder som opphavsversjonen av FUSO Canter. Den finnes i flere påbyggsvarianter og med både en 90 HK kraftig Ottomotor og med en 68-HK-diesel. Navnet, Canter, er begrepet for lett galopp, det får den for å assosiere karakteren til kjøretøyet med smidigheten og utholdenheten til en hest.