Beklager. Vi fant ingenting.

  • CANTER EU-FABRIKK.
    KLAR FOR EUROPA.

    Utvikling, bærekraft, produksjon

logo

I MIDTPUNKTET. FUSO FABRIKKEN I PORTUGAL.

Med produksjonsstart av den aktuelle og nyeste serien siden begynnelsen av 2022 har allerede åtte generasjoner av FUSO Canter gått av båndet hos Mitsubishi FUSO Truck Europe i portugisiske Tramagal. Fabrikken som ligger omtrent 150 kilometer nordøst fra Lisboa er det sentrale produksjonsstedet til FUSO i Europa og produserer alle Canter og eCanter for det europeiske markedet.

251.744

PRODUSERTE CANTER
FRA 1980 TIL NÅ

MADE IN EUROPE.
I OVER FIRE TIÅR.

En Canter FE 1 var begynnelsen den 1. februar 1980 og siden 1996 er produksjonen i Tramagal helt spesialisert på å bygge den lette lastebilen. Erfaring fra over fire tiår med bygging av kjøretøy er et spesielt godt tegn på kvalitet, noe som utmerket hver Canter i dag.

Med fabrikken i hjertet av Portugal – Tramagal ligger omtrent 40 kilometer sør fra det geografiske midtpunktet i landet – har Canter et europeisk produksjonssted som representerer kjernen ideelt: De tradisjonelle japanske verdiene til FUSO og merketilhørigheten til Daimler Truck AG. Begge står for høyeste krav til kvalitet og pålitelighet. I tillegg gjelder merket “Made in Europe” hos Canter ikke bare sluttmonteringen.

OVER 50 % AV KOMPONENTENE STAMMER FRA MER ENN 90 EUROPEISKE LEVERANDØRER.

HØYERE MÅL.
ALT FOR BÆREKRAFTEN.

Som en del av Daimler Truck AG forplikter også Mitsubishi FUSO Truck Europe ambisiøse mål innen bærekraft. Økt bruk av fornybare og grønne energikilder og tilpassing av interne prosesser er viktige saker under omsetningen.

NULL UTSLIPP.
CO2-FRI PRODUKSJON.

Fabrikken i Tramagal kunne allerede redusere sine CO2-utslipp trinnvis de siste årene, i 2021 sågar med 50 prosent, sammenlignet med året før. På slutten av 2022 etterstreber FUSO helt konkret en helt CO2-fri produksjon.

SOLCELLE ENERGI.
INNTIL 350 MEGAWATT.

Takket være sin geografiske beliggenhet er distriktet Santarém en av regionene i Portugal med flest soltimer, og forholdene for å generere solenergi i Tramagal er ideelle. Foreløpig produserer 1200 solcellepaneler på halltak og andre egnede arealer i fabrikklokalene opptil 350 megawatt per år. I fremtiden skal det være opptil 600 megawatt.

GRØNN HYDROGEN.
PRODUKSJON UNDER UTPRØVING.

Fabrikken utprøver også teknologier for lokal produksjon av grønn hydrogen, i tillegg til utbygging av solcellepaneler. Som lagringsmedium for utvunnet solenergi kan den i fremtiden erstatte forbruket av jordgass, litt etter litt.

UTSLIPPSFRI LOGISTIKK.
FABRIKKTRAFIKK HELT ELEKTRISK.

Som et logisk skritt, og i tråd med produksjonen av den helelektriske FUSO eCanter, konverterer anlegget også hele den interne logistikk- og lagerflåten til lokalt utslippsfrie elektriske kjøretøy.

MINDRE VANN.
OVER 60 % GJENBRUK.

Reduksjon av vannforbruket er et ytterligere tema innen bærekraft, som stedet beskjeftiger seg med: Et eget nytt vannbehandlingsanlegg behandler allerede over 60 % av bruksvannet og fører det tilbake til produksjonskretsløpet. Samtidig er en optimert regnvannsamling på gang, for en mer bærekraftig vanning av de grønne områdene.

MER RESIRKULERING.
UTBYGGING AV KRETSLØPØKONOMIEN.

I tillegg til de andre tiltakene evaluerer fabrikken stadig og aktivt alle muligheter for å utforme sin kretsløpøkonomi mer effektiv. Målet er å unngå avfall så mye som mulig og å resirkulere materialer.

AV BETYDNING.
LOKAL OG INTERNASJONAL PÅVIRKNING.

For tiden arbeider 530 mennesker i Tramagal fra syv forskjellige land. Bedriften er den største arbeidsgiveren i området. Produksjonen produserer aktuelt inntil 15 000 enheter per år, mens fabrikken kan utvide kapasiteten sin til en hver tid. Fra Portugal går kjøretøyene til 32 europeiske land, samt Marokko og USA. Mitsubishi FUSO Truck Europe er en betydelig eksportør og den tredje største produsenten av kjøretøy i Portugal.

GLOBALE STANDARDER.
FRA TRAMAGAL UT I VERDEN.

I tillegg til kvalitetssikring i egen fabrikk, holder kvalitetsledelsesekspertene fra Tramagal også et øye med standardene i ulike internasjonale markeder. I rammen av “Global Excellence Program”
besøker de flere ganger i året besøker monteringsfabrikkene i land som Marokko, Tyrkia, Egypt eller Kenya, hvor FUSO eksporterer Canter demontert og hvor den monteres på stedet. Der er de ansvarlige for den tilbakevendende prosessen og systemrevisjoner. I tillegg er de med på alle nødvendige trinn for kvalitetsgodkjenningen, som dokumentasjon og opplæringer, når et nytt produkt kommer på markedet.

“Global Excellence Program” garanterer de høyeste kvalitetsstandardene i alle fabrikkene til Daimler Truck AG.

DUAL PRODUKSJON.
HIGHTECH MØTER PRODUSENT.

Hver FUSO Canter eller eCanter som ruller av båndet i Tramagal er resultatet av en produksjonsprosess der moderne produksjons- og monteringssystemer på den ene siden og ekte, høykvalitets manuelt arbeid på den andre siden fungerer perfekt sammen.

Mens noen helautomatiske roboter utfører tunge og skitne oppgaver alene, som lakkering eller ulike sveisejobber, støtter samarbeidsroboter, såkalte co-bots, sine menneskelige kolleger på andre punkter i monteringsprosessen og samhandler med dem, for eksempel hvis en oppgave krever spesielt høy arbeidsmengde.

Samtidig har fabrikken i Tramagal alltid beholdt den spesielle karakteren til en spesialisert produsent gjennom flere tiår. I detaljene til en hver Canter og eCanter finnes teamarbeid, samt erfaringen, kunnskapen og først og fremst den helt personlige innsatsen til de engasjerte og høyt kvalifiserte FUSO medarbeiderne.

YTTERLIGERE INFORMASJON. MER OM CANTER.