Beklager. Vi fant ingenting.

  • BÆREKRAFTIG STRATEGI – FLYPLASSEN BRUKER EN eCANTER I AVFALLSLOGISTIKKEN

I ett og et halvt år har Berlin Brandenburg Airport GmbH satset på elektromobilitet som en del av sin bærekraftstrategi for håndtering av sin interne avfalls- og avhendingslogistikk – som det viser seg, akkurat den riktige jobben for FUSO eCanter 7C18e.

I kalenderåret 2024 benyttet 25,5 millioner passasjerer hovedstadsflyplassen BER. Dette er mulig takket være rundt 20 000 medarbeidere, inkludert ca. 2000 direkte ansatte i Berlin Brandenburg Airport Company, forkortet FBB. “Det kan sammenlignes med innbyggertallet i en mellomstor liten by, som i tillegg besøkes av mer enn to dusin millioner passasjerer”, beskriver Artur Heldt, leder for avfallshåndtering i FBB, med et kunnskapsrikt smil. Han vet også: Der det er mennesker, er det søppel. “Vi kaller det avfall, det offisielle begrepet i sirkulærøkonomiloven. For her hos oss på BER er det hele tiden nye initiativer for å unngå på alle områder, en så ren sortering som mulig og intensiv resirkulering alltid før endelig kassering”, bekrefter han.

En titt på balansene viser at avfallshåndteringsområdet i samme periode har behandlet til sammen nesten 3300 tonn avfall, fordelt på 39 typer som kalles fraksjoner. Smidig, fleksibel, rask, effektiv og effektiv intern logistikk er et must med tanke på disse tallene. At den har gått rent elektrisk siden mai 2024, er helt i tråd med flyplassens bærekraftstrategi. “Vi er jo allerede vant til elektromobilitet gjennom bilpoolen for medarbeiderne, så jeg tenkte i forbindelse med en nyanskaffelse at det også må gå med en el-lastebil”, husker Artur Heldt.

Elektromobilitet forutbestemt for flyplassens krav

En ting var klart, et dieselkjøretøy skulle ikke bli det igjen, for de er ikke utnyttet på de korte strekningene og derfor for vedlikeholdskrevende. Etter utførlig analyse sto hoveddataene fast: 7,5 tonn, minimum 70 dagskilometer rekkevidde, skappåbygg med 1-tonns løftelem, minst 2 tonn nyttelast pluss ca. 25 kubikkmeter lastevolum for ulike beholdere. «Jeg må innrømme at jeg ikke hadde FUSO på skjermen i begynnelsen», forteller avfallsspesialisten, «men sammenlignet med andre leverandører fant jeg ut at jeg kunne skreddersy eCanter nøyaktig etter våre behov takket være de mange konfigurasjonsmulighetene. Det er rett og slett perfekt.” I mellomtiden har eCanter 7C18e kjørt på flyplassområdet i ett og et halvt år, har vært med på alle årstider og kjører feilfritt.

Sammenlignet med andre leverandører fant jeg ut at jeg takket være de mange konfigurasjonsmulighetene kunne tilpasse eCanter nøyaktig til våre behov. Det er helt perfekt.
Artur Heldt, avdelingsleder for avfallshåndtering hos FBB

FUSO eCanter med batteripakke M viser seg å være det beste valget

Jobben er krevende, for avfallshåndteringen på BER foregår 365 dager i året, i toskiftsdrift fra kl. 6 om morgenen til kl. 22 om kvelden. Inkludert helligdager. eCanter starter fra gården for bedriftens avfallshåndtering med tomme beholdere og bytter dem til fulle beholdere på de angitte avfallsinnsamlingspunktene. Til dette tilbakelegger han i gjennomsnitt 70 kilometer om dagen. “60 prosent av turene går daglig. I tillegg kommer 40 prosent av oppdragene der en avdeling eller et område bestiller ekstra avfallshåndtering hos oss, sier Artur Heldt.

Det er hovedsakelig standardfraksjonene som dannes. Papir, papp, glass, plastemballasje og restavfall. Det omfatter også matrester fra restauranter og kantiner, biologisk nedbrytbart avfall, men også ting som makuleringsmaskiner fra kontorene, skrot, bulkavfall og mye mer. For eksempel aerosolbokser eller batterier og annet som ender ved håndbagasjekontrollen. Spesielle beholdere med farlig avfall som brukt olje eller oppsamlede rester fra rengjøring av flyturbiner er også på listen, og spesielle forespørsler kommer ofte fra tollen. “Hvis de beslaglegger noe som ikke kan innføres, eksotiske planter, frø, dyreprodukter, leverer vi det direkte til et tilsvarende eksternt avfallsanlegg i Berlin-området», forklarer Artur Heldt og legger til: «Derfor har vi valgt batteripakke M med to batterier og opptil 140 kilometer rekkevidde for eCanter., selv om vi teoretisk sett hadde hatt nok av S-pakken. Men på den måten har vi alltid en buffer for slike tilfeller, og trenger bare å lade annenhver dag i den daglige driften.”

Kjøring på BER er spesielt, men eCanter gjør det enkelt

Mens eCanter åpenbart er akkurat den riktige elektriske lastebilen for jobben innen avfallshåndtering ved BER, medfører jobben som fører også noen spesifikke krav. eCanter kjører nemlig ikke bare til avfallsinnsamlingssteder på den offentlig tilgjengelige landsiden, men også til de på den såkalte luftsiden bak sikkerhetskontrollen. Alle medarbeidere som har adgang til området, trenger en fullstendig sikkerhetsgodkjenning. Denne pålitelighetskontrollen utføres av luftfartsmyndighetene og knytter sammen bakgrunnsinformasjon om personen fra ulike myndigheter som politi, forfatningsvern og det tyske kriminalombudet. Den som kjører med et kjøretøy på forsyningsveiene foran, trenger dessuten et spesielt flyplassførerkort med teori- og praksisundervisning samt eksamen. Forresten, i forgrunnen blir det selvfølgelig brukt blits.

Gordon Bergerhoff tar med seg godkjenning, spesialførerkort og en sakte fot på gasspedalen. Berlineren har jobbet hos BER siden 2019, før det var han ansatt i 16 år hos et stort lokalt avfallsselskap. Selv om sjåføren savner den kraftige brølingen fra V8-en sin på den tiden i eCanter, kan han ikke klage på den dynamiske opptredenen til e-lastebilen. Selv om han ikke alltid kan nyte den, se fartsgrense foran. Overgangen til elektrisk er ikke vanskelig for ham. «Jeg kjente det allerede fra Car-Pool, akkurat som Artur, og jeg synes eCanter er som en datamaskin. Du må vente litt til systemet har startet opp. Når du har lært det, er det ikke noe hekseverk. Den er like enkel å kjøre som en personbil. Manøvrerbar og kompakt», sier Gordon Bergerhoff og legger til: «Elektrisk mobilitet og eCanter er svært godt egnet for planlagt bruk på flyplassen.»

BER har som mål å ha en CO2-nøytral flyplassdrift i fremtiden

Elektromobilitet er bare en del av flyplasselskapets ambisiøse bærekraftsmål. Sabine Deckwerth, pressetalsperson i FBB, formulerer det helt klart: «Vi har som mål å redusere utslippene i vårt direkte påvirkningsområde med minst 65 prosent innen 2030 sammenlignet med 2010. Vi ønsker å oppnå CO2-nøytral flyplassdrift innen 2045. Dette er i tråd med forbundsregjeringens mål og målene til arbeidsfellesskapet for tyske trafikkflyplasser. FBB har to bærekraftssjefer som er ansvarlige for disse temaene og driver dem fremover sammen med fagområdene.”

Tiltakene omfatter for eksempel egne solcelleanlegg på egnede bygninger og flater eller omstilling til sparsom LED-belysning i terminalene. Selv belysningen, som er de tusenvisav  forskjellige lysene som styrer pilotene, er nå toppmoderne LED-teknologi. Dette har allerede spart over en million kilowattimer strøm per år. Innen utgangen av 2024 kunne BER allerede redusere CO2-utslippene innenfor sitt ansvarsområde med nesten 50 prosent sammenlignet med det nevnte sammenligningsåret.

Vi har som mål å redusere utslippene i vår direkte innflytelsessfære med minst 65 prosent innen 2030 sammenlignet med referanseåret 2010. Vi ønsker å oppnå CO2-nøytral flyplassdrift senest innen 2045.
Sabine Deckwerth, pressetalsmann for FBB

Elektromobilitet er en fast del av bærekraftstrategien til BER

Det er imidlertid viktig at FBB “bare” er ansvarlig for infrastrukturen. Det vil si alle bygninger og det tekniske utstyret i terminalene, på forbanen og på start- og landingsbanene. «Vi reduserer kontinuerlig CO2-utslippene vi selv forårsaker, samt de som oppstår ved innkjøpt energi», forklarer Sabine Deckwerth, men understreker samtidig at «bærekraften til flyene, drivverkene og drivstoffene er det aktuelle flyselskapets oppgave. Likevel har vi som FBB alltid oversikt over det store bildet og gjør det for eksempel mulig for bakketransportleverandørene som håndterer flyene, å bruke stadig flere elkjøretøy ved å installere ladepunkter overalt i forkant.» For tiden er det bare i flysikkerhetsområdet 127, inkludert hyperladere for store enheter i en ladehub som kan utvides ytterligere ved behov. FBB ønsker i alle fall å utvide sin egen elektromobilitet ytterligere-anskaffelse av en andre eCanter med samme konstruksjon for Facility Management er allerede under planlegging.