Beklager. Vi fant ingenting.

  • BÆREKRAFTIG ØLBOKS. FUSO eCANTER SOM SPESIAL-TANKBIL FOR HEINEKEN BRYGGERIET.

EN HELELEKTISK FUSO eCANTER MED ET SPESIELT TANKBIL-PÅBYGG LEVERER HEINEKEN-ØL I AMSTERDAM MED NULL UTSLIPP OG LAVT STØYNIVÅ.

“Heineken forfølger ambisiøse bærekraftsmål. Vi ser på hele verdikjeden, og det inkluderer selvfølgelig også transportområdet”, forklarer Hans Böhm, administrerende direktør for det store nederlandske bryggeriet. Derfor bruker Heineken nå en grønn lastebil for å levere til kafeer og puber i Amsterdams historiske kanaldistrikt.

I dobbel betydning, fordi den ekstraordinære 7,5-tonneren ikke bare er malt i Heineken-grønn, men er også lokalt utslippsfri og stillegående på veien – det er en FUSO eCanter. Den elektrisk drevne, lette lastebilen med spesialpåbygg er i følge Heineken den første øltankbilen i sitt slag i verden. Engasjementet hans er en del av “Brewing a Better World”, Heinekens globale bærekraftskampanje, som inkluderer å redusere bryggeriets CO2-avtrykk.

FUSO eCANTER SLÅR UT SAMMENLIGNBARE DIESEL LASTEBILER

Carl van der Wielen, manager Tankbeer hos Heineken, er overbevist av eCanter: “Vi valgte FUSO eCanter fordi den gir det beste forholdet mellom størrelse, vekt og null utslipp.” Faktisk profitterer bryggeriet veldig, fordi den helelektriske lette lastebilen kan transportere nesten 50 prosent mer øl om gangen med 3000 liter enn en sammenlignbar dieselbil lastet med fat av rustfritt stål. eCanters lave egenvekt på 3 335 kilo, kombinert med høy chassislastkapasitet på 4 155 tonn, og den tønneaktige lettvektstankkonstruksjonen fra produsenten Duotank gjør det mulig.

Fra Heineken-bryggeriet i Den Bosch, sør for Amsterdam, bringer en stor tankbil 20 000 liter fersk Heineken, Amstel eller Brand til et city-hub i utkanten av metropolen. Der pumpes ølet inn i den lille elektriske tankbilen, som forsyner opptil fem kunder med det på én tur. Når de ankommer stedet, “tapper” leveringssjåføren ganske enkelt lasten fra den overdimensjonerte ølboksen på eCanter inn i lagertankene på stedet.

Den to meter brede og 5,3 meter lange minitankbilen er perfekt for de trange gatene og små smugene i Amsterdams gamleby. Med en kort hjulavstand på 3 400 mm, og den lille vendekretsen, kommer eCanter problemfritt rundt alle svinger. I tillegg, med sin tillatte totalvekt på 7,5 tonn (GVW), overholder den tilgangsbegrensningene som byen har utstedt for å beskytte strukturen til broer og kaier. Dette er blant annet en av grunnene for at Heineken ikke bruker store elektriske lastebiler til leveringer.

VI BESTEMTE OSS FOR FUSO eCANTER FORDI DEN HAR DET BESTE FORHOLDET MELLOM STØRRELSE, VEKT OG NULL UTSLIPP.
Carl van der Wielen, Manager Tankbeer hos Heineken

MINDRE UTSLIPP BETYR MER LIVSKVALITET

Med totalt 82 kWh effekt fra sine seks høyspente litium-ion-batterier, har FUSO eCanter en rekkevidde på rundt 100 kilometer. Lading via en hurtiglader tar omtrent en time. Heineken lader den elektriske tankbilen kun med grønn strøm, sier de. Den helelektriske øltankbilen oppfyller dermed allerede de strenge kravene i nullutslippssonen for leveringstrafikk, som trer i kraft i Amsterdam fra 2025.

“Jeg er veldig glad for at vi har funnet en bærekraftig måte å transportere ølet vårt med eCanter tankbil – uten eksos og sotpartikler og på toppen av det, musestille,” bekrefter Heineken-sjef Hans Böhm, og han er sikker på: “Dette nye kjøretøykonseptet betyr mer livskvalitet for alle mennesker som bor, arbeider eller er på besøk i sentrum.”