Beklager. Vi fant ingenting.

  • FREMTIDEN ALLEREDE I DAG. FØRSTE HELELEKTRISKE eCANTER FOR LOGISTIKK DHL, DB SCHENKER, RHENUS OG DACHSER.

DEN FØRSTE HELELEKTRISKE FUSO eCANTER FRA SERIEPRODUKSJON SOM KOM PÅ VEIENE I EUROPA ER NÅ I BRUK FOR LOGISTIKKGIGANTENE DHL, DB SCHENKER, RHENUS OG DACHSER.

Lokalt utslippsfritt og nesten lydløst, slik ser fremtiden for europeisk bylogistikk ut – og den starter nå! I det minste når det gjelder de 14 helelektriske FUSO eCanternene som i dag ble overlevert i Berlin til de fire store internasjonale logistikkselskapene Deutsche Post DHL, DB Schenker, Rhenus Group og Dachser. Dette betyr at eCanter, med en totalvekt på 7,49 tonn (GVW), offisielt er den første serieproduserte, rent elektrisk drevne lastebilen for det europeiske markedet.

Med deres eCantere får kundene et fullt praktisk og sofistikert kjøretøy som allerede har kjørt mer enn 90 000 testkilometer totalt. For dette formålet ble det gjennomført omfattende kundetester i Portugal og Tyskland mellom 2014 og 2017 med modeller i for-serien. Dataene, erfaringen og kunnskapen som ble samlet inn ved normal, daglig logistisk bruk, strømmet inn i utviklingen av den nåværende versjonen av den lille serien FUSO eCanter. Siden juli i år er varianten med elektrisk drev helt integrert i produksjonslinjen til den konvensjonelle Canter på fabrikken i portugisiske Tramagal. Dermed er alle Cantere og eCantere for det europeiske markedet “Made in Europe”.

BRUK AV ALTERNATIVE DREV, SOM I DEN HELT ELEKTRISKE FUSO eCANTER, SPILLER EN VIKTIG ROLLE I Å NÅ VÅRT MÅL FOR KONSERNET OM Å REDUSERE ALLE LOGISTIKKRELATERTE UTSLIPP TIL NULL INNEN 2050. DHL ER FAST BESTEMT PÅ Å GJØRE SIN DEL FOR DETTE.
Uwe Brinks, CEO DHL Freight

FUSO eCANTER ERSTATTER KONVENSJONELL DREVET FORGANGER

De seks eCanterene for konsernet sitt betrakter Uwe Brinks, CEO DHL Freight, som avgjørende: Bruk av alternative drev, som i den helt elektriske FUSO eCanter, spiller en viktig rolle i å nå vårt mål for konsernet om å redusere alle logistikkrelaterte utslipp til null innen 2050. DHL Freight er fast bestemt på å gjøre sin del for dette.”

To av kjøretøyene skal derfor til DHL Freight og skal i fremtiden levere tunge stykkgodsforsendelser, som elektriske eller store husholdningsapparater, til bedrifts- og privatkunder på indre byruter for avdelingen i Berlin.

“Med hjelp av eCanter ønsker vi å redusere utslipp og lokale luftforurensninger i vår spedisjonstrafikk og dermed begrense både vårt eget CO2-avtrykk og kundenes”, forklarer Uwe Brinks. De fire ytterligere eCanterne skal også brukes i sentrum av Berlin. I området DHL Paket sørger de for levering av firmaer og store kunder. Det er ingen spesialbehandling for de nye elektriske lastebilene, snarere planlegger DHL å integrere dem fullt ut i driftsprosessen og erstatte de konvensjonelt drevne kjøretøyene med dem på den respektive ruten.

FUSO eCANTER MÅ BEVISE AT DEN ER EGNET FOR FLÅTEN

Statusen som et modent seriekjøretøy gjorde det enkelt for DB Schenker å bestemme seg for FUSO eCanter, som Ewald Kaiser, COO DB Schenker AG, beskriver: “Hos oss i DB Schenker har vi jobbet kontinuerlig i årevis for å bli verdens ledende leverandør av grønn logistikk til våre kunder. Bruken av den nye eCanter er derfor det logiske neste steget for å utvide våre eksisterende miljøvennlige løsninger innen landtransport ytterligere, slik at vi kan nå målet vårt om å redusere CO2-balansen i hele logistikkkjeden vår med 30 prosent.” DB Schenkers tre eCantere vil derfor bli grundig testet for flåteegnethet i løpet av de neste to årene innen bylogistikk, også i Berlin.

Rhenus-gruppen planlegger med sine FUSO eCantere, også i Berlin. Nicolas Rottmann, administrerende direktør hos Rhenus Home Delivery, er spent på hvordan de elektriske lastebilene vil gjøre det: “I Rhenus Home Delivery har vi en bærekraftig bedriftsfilosofi. I tillegg til innføringen av papirløs levering, har vi i lang tid jobbet med miljøvennlige, alternative kjøremuligheter. eCanter gir oss nå muligheten til å teste batterielektriske kjøretøy i vår flåte.”

I Home Delivery-enheten skal de helelektriske lastebilene fremover levere møbler, brune og hvite varer og stort sportsutstyr i Berlin sentrum. Nicolas Rottmann ser ideelle betingelser for eCanter ved dette: “På grunn av den korte avstanden fra sentrallageret i Hoppegarten til sluttkundene våre, er bruken av et bærekraftig, helelektrisk kjøretøy i Berlin byområde ideelt.”

FUSO eCANTER BYGGEKLOSS FOR NYE LOGISTIKKONSEPTER

Ytterligere to FUSO eCanter skal til transportselskaper som jobber for Dachser. “Kjøretøyene er byggeklosser i vårt ‘City Distribution’-prosjekt og utfyller vårt innovative og bærekraftige konsept for å forsyne bysentrum,” forklarer Stefan Hohm, Corporate Director, Corporate Solutions, Research & Development Dachser SE. “Det dreier seg om å sette sammen den optimale kjøretøy-blandingen for hver by, og å kombinere flåten med mikro-hubs i sentrum.”

På grunn av dette er den fremtidige oppgaven til eCanter kjernevirksomheten for stykkgods på den siste milen. De leverer for eksempel paller med industrigods enten til sentralt liggende lagersteder eller direkte til kunden. På returen henter de varer og bringer de til Dachser-avdelingene retour.

FUSO eCANTER KOMMMER MED DAIMLER TRUCK SERVICES

Stefan Hohm ser i eCanter i tillegg den riktige kombinasjonen av innovasjon og services: “Vi bestemte oss for FUSO eCanter fordi kjøretøyet er den første elektriske lastebilen som produseres i serie, og vil derfor gi hele denne nyttekjøretøyklassen et løft. I tillegg er Daimler CharterWay en flåtepartner over mange år, som vi kan stole på med hensyn til bylogistikk.”

Som med sine andre Mercedes-Benz lastebiler kan også de fire logistikkbedriftene stole på de vanlige servicene og tjenestene med sin nye FUSO eCanter. Som eksempel kan eCanter brukes som en del av en 24-måneders langtidsleie gjennom Mercedes-Benz CharterWay, ekspertene for utleie av nyttekjøretøy i Daimler AG.

I løpet av de kommende månedene kommer over 150 ytterligere FUSO eCantere med forskjellige påbyggvarianter for forskjellige bruksformål til å bli levert til kunder i hele Europa.