I ett og et halvt år har Berlin Brandenburg Airport GmbH satset på elektromobilitet som en del av sin bærekraftstrategi for håndtering av sin interne avfalls- og avhendingslogistikk – som det viser seg, akkurat den riktige jobben for FUSO eCanter 7C18e.
I kalenderåret 2024 benyttet 25,5 millioner passasjerer hovedstadsflyplassen BER. Dette er mulig takket være rundt 20 000 medarbeidere, inkludert ca. 2000 direkte ansatte i Berlin Brandenburg Airport Company, forkortet FBB. “Det kan sammenlignes med innbyggertallet i en mellomstor liten by, som i tillegg besøkes av mer enn to dusin millioner passasjerer”, beskriver Artur Heldt, leder for avfallshåndtering i FBB, med et kunnskapsrikt smil. Han vet også: Der det er mennesker, er det søppel. “Vi kaller det avfall, det offisielle begrepet i sirkulærøkonomiloven. For her hos oss på BER er det hele tiden nye initiativer for å unngå på alle områder, en så ren sortering som mulig og intensiv resirkulering alltid før endelig kassering”, bekrefter han.
En titt på balansene viser at avfallshåndteringsområdet i samme periode har behandlet til sammen nesten 3300 tonn avfall, fordelt på 39 typer som kalles fraksjoner. Smidig, fleksibel, rask, effektiv og effektiv intern logistikk er et must med tanke på disse tallene. At den har gått rent elektrisk siden mai 2024, er helt i tråd med flyplassens bærekraftstrategi. “Vi er jo allerede vant til elektromobilitet gjennom bilpoolen for medarbeiderne, så jeg tenkte i forbindelse med en nyanskaffelse at det også må gå med en el-lastebil”, husker Artur Heldt.